Cabral Moncada Leilões website uses Cookies in order to provide users higher speed and customised navigation. By opening this website you consent to the use of cookies.See our Cookie Policy

Single session | March 28, 2022  | 408 Lots

1/3

euro_symbol€ 2,000 - 3,000 Base - Estimate

remove_shopping_cart€ 2,000Unsold - Sold afterwards

chevron_leftPrevious lot 298 chevron_rightNext lot

ESTÊVÃO [DE CRISTO], Frei.- LIBER PASSIONVM | ET EORVM QVÆ DOMINICA IN PALMIS, | vsque ad Vesperas Sabbathi sancti inclusiué, cantari solent: diligentissimè corre- | ctus, & locupletissimê actus: inprimis singularum verborum Accentu studiosissi- | mê spectato. | AVCTORE FRATRE STEPHANO | ex sacra IESV CHRISTI seruatoris Militia. | Ad D. Alfonsum de Castelbranco Episcopum | Conimbricæ, &c. | [gravura xilográfica impressa a vermelho, representando a Cruz de Cristo].- Olisipone: Excudebat Simon Lopezius cum facultate Inquisitorum. Anno 1595.- [4], LXXXVI f.: notação musical; 35 cm.- E. 16th century Lisbon edition of an important passionary (plainchant), whose author (ca.1540-1613), born in Torres Novas, professed the Order of Christ in the Convent of Tomar, on January 15, 1559. Title composed in black and red; on the back four licenses, signed respectively by Fr. Bartolomeu Ferreira (censor of the Holy Office), D. Diogo de Sousa (bishop of Elvas, of the Council), Fr. Lopo of Lisbon (don prior of the Order of Christ) and Duarte Lobo (master of the Lisbon Cathedral Chapel) and also a short text entitled “O Impressor aos Musicos Curious” (1 + 5 lines); on the front of the second sheet the dedication «Ao Bispo Conde: Frey Esteuão seu particular seruo. S.D.P.»; on the back, three Latin poems to the author, subscribed by Fr. Leonardo de Sousa, Manuel da Silva Moniz and Fr. Diogo. On the front of the third sheet, the text “O Actor aos Musicos Coriosos”; on the back, the musical liturgy begins, with black semi-mensural notation (traditional square, in bass clef), on staves of five lines in red, starting on Palm Sunday; the first three pages of unnumbered notation, belonging to the first section); from folio I to folio LXXXIV (with blank verso) the rest of the musical text follows. The initials are sometimes accompanied by xilographies with scenes from the Passion. In this regard, one should read “O Canto da Paixão nos séculos XVI e XVII: a singularidade portuguesa”, by José Maria Pedrosa Cardoso (Coimbra: University, 2006). Copy a little cropped, with slight browning and traces of handling; restoration on the lower margin of the last two sheets, slightly affecting the last line of text; some handwritten notes (instructions) for the choir. Interesting contemporary binding, full sheepskin, worn and dehydrated (treated), with gold tooling (very fine) on the covers and spine; new endpapers and ties. Anselmo, 810. BN (16th century), 242. São Boaventura (1221-1274), teólogo e filósofo escolástico italiano, natural de Bagnoregio (Lácio); em 1243 ingressou na ordem franciscana, da qual foi ministro-geral, tendo estudado e leccionado na Universidade de Paris. Em 1482 foi canonizado pelo papa Sisto IV e em 1588 foi declarado Doutor da Igreja. A tradução em vernáculo do seu “Estímulo de Amor Divino”, obra de alta espiritualidade, é conhecida em Portugal desde a Idade Média, embora tenha assumido títulos diferentes: Incêndio de amor, Fonte da vida, Regime da consciência, etc. A obra é mencionada no testamento do Infante Santo, redigido em 1437, antes da sua partida para Tânger. O texto é inteiramente composto em caracteres góticos rotunda. No final apresenta um colofon com a indicação de ter sido terminado aos 25 de Janeiro de 1550. Exemplar levemente aparado, mas completo e limpo. Encadernação recente, inteira de pergaminho rígido (com etiqueta de Frederico d’Almeida). Inocêncio, V, p. 189. Samodães, 1801 (raríssimo). Palha, 38 (raríssimo). Anselmo, 638. BN (Século XV), 87. Biblioteca de D. Manuel II, 148.

Mensagem