Leilão 192 - page 187

184
cabral moncada leilões 192 | 26 de Fevereiro de 2018
356
m
anuSCriTo
- a
riSmeTiCa
Manuscrito.- Arismetica.- Século XVIII (1753-1782).
- [178] p.; 21 cm.- E., Manuscrito setecentista caligrafado e pintado,
apresentando a seguinte estrutura: folha de rosto com título
(Arismetica); 1 f. com as armas de Portugal (pintadas);
76 p. com quadros de reduções de varas de vários têxteis; 6 p. com um
sumário e várias instruções de contas (do italiano, da padeira, do
taverneiro, do cavalheiro, do marchante e do sacristão);
357
fr. manuel pouSão
C. 1593-1683
p
aSSionário
p
orTuguêS do SéC
. XVii
POUSÃO, Frei Manuel, O.S.A.- LIBER | PASSIONUM, | ET EORUM | QUÆ A DOMINICA PALMARUM, | usque
ad Sabbatum Sanctum cantari solent. | AVCTORE | P. FR. EMMANUELE POUZAM, | ORDINIS
EREMITARUM S. AUGUSTINI, | Provinciæ Lusitaniæ. | PRIMA EDITIO.- Lugduni: Ex Typographia Petri
Guillimin, Sumptibus Joannis à Costa, & Didaci Suarez, 1675.- 162 p.: notação musical; 36 cm.- E.
Segundo Barbosa Machado, Fr. Manuel Pousão (c. 1593-1683), era natural de Alandroal
e professou no Convento da Graça, de Lisboa, da Ordem de Santo Agostinho, onde foi
Mestre de Capela. A edição, impressa em Lyon por motivos desconhecidos, é constituída
por 20 cadernos (A-T4, V5), uma folha de rosto e 80 folhas com notação musical quadrada tradicional
a negro sobre pautas de cinco linhas a vermelho. Versão actualizada de livros de cantochão congéneres anteriores, como, por exemplo o
Passionário de Fr. Estêvão, impresso em Lisboa, em 1595, introduz contudo novas formas melódicas, reduzindo os vocalizos de grande extensão,
de expressão bizantina. A este respeito deverá ler-se «O Canto da Paixão nos séculos XVI e XVII: a singularidade portuguesa», de José Maria Pedrosa
Cardoso, Coimbra, 2006 (5.1.4., p. 149 e seg.), de onde foram recolhidos parte dos elementos para a presente descrição. Pertence manuscrito, na
página de rosto: Do Convento da Graça de Torres-vedras. Exemplar aparado, um pouco manuseado e com alguma acidez. Encadernação da época,
inteira de carneira, um pouco cansada, à qual terá sido acrescentado, no século XIX, o super-libros a ouro com armas dos Marqueses de Arronches,
em ambos os planos. Vieira, II, p. 230. Alegria, p. 133.
€ 400 - 600
a 17
Th CenTury
p
orTugueSe
According to Barbosa Machado, Fr. Manuel Pousão (1593-1683), was a native of Alandroal and professed at the Convent of Graça, Lisbon, of the
Order of St. Augustine, where he was Master of the Chapel. The edition, printed in Lyon for unknown reasons, consists of 20 notebooks (A-T4,
V5), a cover sheet and 80 sheets with traditional square black musical notation on five-line rows in red. An up-to-date version of previous
Plainsongs, such as the Passionnaire of Fr. Estêvão, printed in Lisbon in 1595, introduces new melodic forms, reducing the vocalizations of great
extension, of Byzantine expression. In this regard, one should read “The Passion Song in the 16th and 17th Centuries: the Portuguese Singularity”,
by José Maria Pedrosa Cardoso, Coimbra, 2006 (5.1.4., P. 149 et seq.), from where part of the elements were collected for the present discription.
Ownership manuscript, on the title page: From the Convent of Graça of Torres-vedras. Trimmed specimen, slightly handled and with some acidity.
Entire calf binding of the time, slightly fatigued, guilded super-libros with the coat of arms of the Marqueses of Arronches, on both planes,
were added in the 19th century. Vieira, II, p. 230.
1 f. com uma Taboada Pitagorica (pintada e assinada Marçal J. o fes); 6 p. com apontamentos sobre taboada; 1 f. com rosto intercalar pintado
(Arismetica &c.); 2 p. com um romance (em verso); 1 p. com o título Taboada Curioza; 17 p. com tabelas e instruções sobre diversos tipos de
contas comerciais (peças de pano e cereais); 1 f. de rosto intercalar pintada e datada (1782 - Principia a redução das varas de certos generos,
e seos preços, &c.); 40 p. com tabelas de preços.
€ 300 - 450
Nota: O volume revestido de encadernação inteira de carneira, da época, cansada, com guardas do século XIX. Documento ligeiramente
manuseado, com alguns riscos (e rabiscos) e ocasionais manchas leves, mas sólido e inteiramente legível.
m
anuSCriTo
- a
riSmeTiCa
Manuscript.- Arismetica.- 18th C. (1753-1782) .- [178] p .; 21 cm.- E., 18th C. caligraphed and painted manuscript, presenting the following
structure: title page (Arismetica); 1 f. with the coat of arms of Portugal (painted); 76 p. with frames of rod reductions of various textiles;
6 p. with a summary and several instructions of accounts (of the Italian, the baker, the tavernman, the gentleman, the merchant and the
sacristan); 1 f. with the Pythagoras Table (painted and signed Marçal J. the fes); 6 p. with notes on the Table; 1 f. with painted interlayer
(Arismetica & c.); 2 p. with a novel (in verse); 1 p. with the title Taboada Curioza; 17 p. with tables and instructions on various types of
commercial accounts (pieces of cloth and cereals); 1 f. of painted and dated interlayer face (1782 - The reduction of rods of certain genera
and prices, & c.); 40 p. with price lists. The volume of fatigued full calf binding of the time with nineteenth century guards.
Document slightly handled with some scratches (and scribbles) and occasional light stains but solid and fully readable.
1...,177,178,179,180,181,182,183,184,185,186 188,189,190,191,192,193,194,195,196,197,...382
Powered by FlippingBook